تحقيق انگيزه هاي مخالفت باحكومت علوي,تحقيق تاريخ,حكومت,حكومت علوي,دانلود تحقيق,سرپيچي كردن از حكومت,علوي,قبول نداشتن امام علي,كار تحقيقي تاريخ,مخالفت با امام علي,مخالفت با حكومت علوي,مخالفت كردن
دانلود تحقيق انگيزه هاي مخالفت باحكومت علوي
مقدمه امام علي بن ابي طالب(ع)، علاوه بر خلافت و جانشيني منصوص از
رسول گرامي اسلام(ص)، پس از كشته شدن خليفه سوم، در تاريخ بيست و پنجم ذي
حجه سي و پنج هجري (ششصد و چهل و چهار ميلادي) ، با همه استنكافش از پذيرفتن حكومت و خلافت، با اقبال عمومي و اصرار آنان براي پذيرش منصب حكومت ظاهري، مواجه شد، و با بيعت آنان و در رأس همه، بيعت اصحاب پيامبر از مهاجران و انصار، عملاً متصدي امر حكومت و خلافت بر مسلمانان گرديد. در باره حكومت ظاهري امام علي(ع) و به تعبير ديگر، حكومت علوي، چند مسأله از مسلّمات تاريخي است. نخست اينكه امام(ع) در فضاي كاملاً آزاد سياسي – اجتماعي و با اقبال عمومي و اشتياق توده هاي مردم مسلمان و بيعت از روي ميل و اختيار آنان، به حكومت رسيد؛ چون، مردم پس از پشت سر گذاشتن دوران سخت و تلخ حكومت پيشينيان و انواع تبعيضها، بي عدالتيها و فساد و تباهي، به اين نتيجه رسيدند كه تنها راه نجاتشان از آن اوضاع نابسامان و جوّ تبعيض آميز و ستم آلود، پايان دادن به دوران حكومت خليفه پيشين و تعيين خليفه جديد است، لذا پس از وي، به در خانه وصي و جانشين بحق پيامبر(ص) حضرت علي(ع) روي آوردند و دست بيعت به سويش
گشودند و به طور جدي، خواهان حكومت علوي بودند و در برابر عدم پذيرش
امام(ع) اصرار ورزيده و آن حضرت را بر اجابت درخواست خود در تنگنا قرار
دادند. امام(ع) در اين باره فرموده است: “ازدحام فراواني كه مانند
يالهاي كفتار بود [به هم فشرده و انبوه] مرا به قبول خلافت واداشت . آنان،
از هر طرف، مرا احاطه كردند [و] چيزي نمانده بود كه دو نور چشمم زير پا له
شوند! آن چنان جمعيت به پهلوهايم فشار آورد كه سخت مرا به رنج انداخت و ردايم از دو سو پاره شد! مردم همانند گوسفنداني [گرگ زده كه دور تا دور چوپان جمع شوند مرا در ميان گرفتند.] مانند شترهاي ماده اي كه به فرزندان خود روي آورند، به سوي من روي آورديد و مي گفتيد: “بيعت!بيعت!”.من،دستم رابستم وشماآن رامي گشوديد.من،آن راازشمابرمي گرفتم وشما به سوي خود مي كشيديد.” طبري نيز نقل مي كند كه امام علي(ع) در برابر اصرار مردم بر بيعت، فرمود: “اين كار – بيعت – را نكنيد. اگر من، وزير و همكار امام مسلمانان باشم، بهتر از اين است كه امير و حاكم بر مسلمانان باشم.”، اما آنان گفتند: “به خدا سوگند! ما، تو را رها نمي كنيم تا اين كه با تو بيعت كنيم.” دوم اينكه امام(ع) پيش از اين، براي رسيدن به امامت و حكومت ظاهري و زعامت سياسي – كه
آن را حق مسلّم خود مي دانست – از هر گونه تلاش و اقدام ممكن، خودداري
نورزيد، اما پس از قتل عثمان، با وجود اقبال عمومي و اصرارشان براي حكومت و
زعامت سياسي، از پذيرش آن ابا ورزيد. راز اين اكراه و امتناع چيست؟ راز اين امتناع، براي پژوهندگاني كه از اوضاع آن مقطع زماني آگاهي دارند و از روحيات و ويژگيهاي شخصيتي امام علي(ع) نيز شناختي، هر چند اجمالي، دارند، روشن است؛ زيرا، منصب خلافت و حكومت ظاهري براي آن حضرت، يك هدف و يك ارزش اصيل نبود تا آن را به هر قيمتي
كه شده و در هر شرايط سياسي و اجتماعي بپذيرد و از پذيرفتنش نيز خوشحال
شود، بلكه حكومت، براي آن بزرگ پيشواي ديني و برترين اسوه كمالات انساني و
الهي، چنان كه خودش بارها بار فرمود ، وسيله اي براي پياده كرده احكام
نوراني اسلام ناب محمدي(ص) و نشر و تبليغ فرهنگ غني قرآني و بسط عدالت همه
جانبه سياسي و اجتماعي و اقتصادي و رفع تبعيض و ستم از جامعه اسلامي بود. فهرست مطالب مقدمه 1- حسادت ورزي و برتري جويي نسبت به خاندان پيامبر 2- كينه توزي و انتقامجويي اعراب و قريش 3- هواپرستي و خودخواهي 4- عدم تحمل عدل علوي . جنگ جمل و انگيزه هاي برپاكنندگان آن فزون طلبي و امتيازخواهي انگيزه واهي خونخواهي عثمان رياست طلبي، انگيزه اصلي شورش ناكثين زمينه هاي جنگ صفين و انگيزه قاسطين سوداي تشكيل امپراطوري اموي، انگيزه اصلي معاويه فتنه مارقين، از جهل و جمودشان سرچشمه مي گرفت سستي و ناپايداري در دفاع از حق
من می خواهم این فایل را خریداری کنم
برچسب ها:
تحقيق تاريخ دانلود تحقيق كار تحقيقي تاريخ مخالفت با حكومت علوي مخالفت با امام علي قبول نداشتن امام علي تحقيق انگيزه هاي مخالفت باحكومت علوي حكومت علوي علوي حكومت مخالفت كردن سرپيچي كردن از حكومت